۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
به روز شده در: ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۷:۱۵
فیلم بیشتر »»
کد خبر ۵۸۹۷۳۰
تعداد نظرات: ۲۹ نظر
تاریخ انتشار: ۰۹:۳۱ - ۱۱-۱۱-۱۳۹۶
کد ۵۸۹۷۳۰
انتشار: ۰۹:۳۱ - ۱۱-۱۱-۱۳۹۶
برق رسانی در جدال با گُرگ ها

 «حقیقت» زیر بارش برف گم شده؟

باور کنید به عنوان سرپرست و مسئول در بسیاری از اعزام ها از نگاهشان فرار کردم که مبادا آخرین نگاهشان باشد که در ذهنم می ماند. بارها ماشین را گذاشته و پیاده خود را به آبادی رسانده اند‌.

عصرایران؛ احسان محمدی-  معلم نقاشی از شاگردانش خواست تا یک کلبه را در دل طبیعت نقاشی بکشند. همه نقاشی‌هایشان را آوردند و معلم نمره داد. یکی از شاگردها فقط یک خط کوچک وسط دفتر نقاشی کشیده بود. معلم گفت نقاشی‌ات کو؟

شاگرد رندانه جواب داد: آقا اجازه! این یه روز برفیه، کلبه زیر برف مونده فقط یه ذره اش بیرونه! معلم هم پائین برگه یک صفر نوشت. شاگرد آشفته شد و اعتراض کرد که چرا صفر؟ معلم گفت: عزیزم! من به تو بیست دادم اما چون برف بوده، عدد 2 زیر برف گم شده!

گاهی فکر می‌کنم «حقیقت» هم این روزها زیر بارش برف گم شده. معلوم نیست حق با چه کسی است. مردمی که به مسئولان اعتراض می‌کنند که چرا غافلگیر شده اند یا مسئولانی که مدعی هستند کوتاهی نکرده‌اند و بارش بیش از انتظار بود و امکانات شان در همین حد است.

هر دو طرف انگار حق دارند. عکس ها و گزارش ها نشان می دهد حتی در پایتخت بعضی از اقدامات اولیه و ساده انجام نشده، شاهراه های کشور مسدود شده اند و فرودگاه ها تعطیل و ... در جاهایی هم به چشم می‌شود دید که برخی از نیروهای امدادی از جان شان مایه می‌گذارند.

کسانی هم از خارج کشور پیام داده اند که حتی در کلان‌شهرهای دنیا مثل لندن و مونترال و ... هم بارش برف تقریباً همین بلاها را سر شهر می آورد و نباید این همه طلبکارانه مسئولان را نکوهش کرد.

در این میان با آنکه رسانه های رسمی در اختیار نهادهای دولتی است اما افکار عمومی به مدد شبکه های مجازی صدای به مراتب بلندتری دارند و غلبه می کنند و این جدال رسانه ها گاهی باعث می شود که برف روی «حقیقت» بریزد و تمام آن را نبینیم.

 «حقیقت» زیر بارش برف گم شده؟

گاهی ما از مسئولان و مدیران دلخوریم اما نقدهایمان باعث می شود حتی نیروهای زیرمجموعه آنها که هم زیر آوار نقدهای تند تلخ‌کام کنیم.

این پیام را از یک خواننده دریافت کردم. بهانه نگارش این مطلب شد. قضاوت با شما: 

نیش ها و کنایه های چند روزه بعضی از دوستان خبرنگارتان آنقدر سنگین بوده که ناچارم برای اندک دفاعی هم که شده چند خطی برایتان بنویسم‌. دوستان به گونه ای غافلگیری و مشکلات ناشی از برف را به سخره می گیرند که گویا در ادارات و نهادهای خدمات رسان مشتی تن پرور و بیکار تنها دور بخاری نشسته و تنها به برگزرای جلسات کذایی می پردازند.

نه این طورها هم نیست. اصولاً پیش از آمدن برف حتماً هواشناسی پیش بینی های مناسبی ارائه می دهد و در صورت شدید بودن به صورت اطلاعیه مجزا به ارگانها خبررسانی می کند. ما هم در یکی از همین ارگانها (برق) در یکی از همین استانها آماده بودیم.

ولی دوستان از معنی آمادگی چه برداشتی دارند؟ اکیپ های اجرایی "آن کال" تمامی در اداره ماندند و خودروها و تجهیزات جانبی بازدید شد. ولی خب فکر می کنید وقتی برف سنگینی اینچنین می باید چه می شود کرد؟ شاخه های پر برف که سیم ها را پاره می کنند، سنگینی برف ها که تاسیسات را به هم می ریزد، خودروهای سواری که سُر می خورند و پایه های برق رسانی را ناخواسته هدف قرار می دهند به یک باره چند ده برابر می شوند‌ که حتی چند برابر کردن اکیپ های هم باز به چشم نمی آید.

ولی خُب بیشتر کاری نمی شود کرد. اکیپ های آماده و خبره برای چنین مواقعی محدودند به همان چند برابر کردن ولی دیگر نمی شود ده برابر حالت عادی نیرو آورد که آوردن نیروی ناخبره مشکلاتی بسیار وخیم تر به همراه خواهد داشت. عزیزی در یکی از خبرگزاری های نظر نوشته بود از کم کاری شهرداری بنویسید که هنوز درخت جلوی خانه ما را نتکانده! آخر برادر یک حساب سر انگشتی بد نیست.

اگر چه من به عنوان یک شهروند از عملکرد شهرداری شهرم در جاهای دیگر انتقاد دارم ولی اینجا حق به آن عزیز نمی دهم. مگر شهرداری چقدر می تواند و چقدر باید نیروی آماده برای این حجم برف داشته باشد که درخت روبروی درب خانه شما هم در روز اول از برف خالی کند؟ عزیز کمی تکانی به خود بدهی راه دوری نمی رود.

به شخصه گواهی می دهم همکارانم در ساعت ۳ بامداد هنوز در حال رفع عیب برق روستایی بودند که ساکنانش از تعداد انگشت های دست تجاوز نمی کرد. در گردنه های برفگیر و کولاک شدید از پایه هایی در نیمه شب بالا می روند که تنها چشمان گرگها دیده.  بارها اکیپ های دوم و سوم برای نجات نفراتی فرستاده ایم که با مرگ و مرگ و سرما و یخ زدگی و گرگ چند قدمی بیشتر فاصله نداشته اند.

باور کنید به عنوان سرپرست و مسئول در بسیاری از اعزام ها از نگاه‌شان فرار کردم که مبادا آخرین نگاه‌شان باشد که در ذهنم می ماند. بارها ماشین را گذاشته و پیاده خود را به آبادی رسانده‌اند‌. البته می فهمم زندگی هر روزه این عزیزان حکم فیلم‌های سینمایی دهه شصت برایتان را دارد.

شاید بهتر باشد اندکی نگاهمان را تغییر دهیم. از جایگاه مردمان همیشه طلبکارم اندکی تکان بخوریم. اما نکته آخر اینها را نه به عنوان تطهیر مسئولین که به عنوان لایق تشکر بودن همکارانم نوشته ام. همان‌ها که با حداقل حقوق و توقع در حال خدمت‌اند. هم چنین شکی نیست در بعضی جاها قصور و کم‌کاری هست اما باور کنید آن کارگر زحمت‌کش را نباید به چوب همان مسئولین زد.

برچسب ها: برف ، مدیریت ، بحران
ارسال به دوستان
انتشار یافته: ۲۹
در انتظار بررسی: ۱۰
غیر قابل انتشار: ۴
مهدی
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۳۹ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۱
14
23
متاسفانه در مملکت ما تنها حکومت دست جناح مخالف است همه بهش می تازند .. وقتی دست خودمون می افته یاد اصول می افتیم !
بد نیست از این تحلیل ها توی دولت های قبل هم می ذاشتید ! البته تحلیل درستی است ... اما الان که نوبت شماست یاد این چیزها افتادید ؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۰۰ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۱
25
14
نگارنده گفته:
گویا در ادارات و نهادهای خدمات رسان مشتی تن پرور و بیکار تنها دور بخاری نشسته و تنها به برگزاری جلسات کذایی می پردازند.
-----------------------------------------
مگه غیر از اینه؟!
شاید عده ای وظیفه شونو خوب انجام میدن اما تعدادشون اونقد کمه که میون این همه بی مسئولیتی و بی وجدانی گم میشن
اکثرا یا کاری انجام نمیدن و یا اون مقدار کاری هم که انجام میدن برای خالی نبودن عریضه س
وفقط سمبل کاریه .
شونه خالی کردن زیر بار مسئولیته
و چشم به ساعت دوختن تا پایان ساعت کاری برسه
اگر غیر از اینه پس شما تو کشور دیگه ای زندگی میکنین
hamed
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۰۱ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۱
3
35
با عرض سلام خدمت این برادر عزیز،نکته خوبی را اشاره کردید.وقتی معاون رییس جمهور اسبق با آن همه سوابق درخشان مدیریتی از اتوبان قم توییت می کند که 9 ساعت در برف گیر کرده است(و تقریبا سردمدار حملات مجازی به مسولین می شود)بعدا معلوم می شود به خودش زحمت نداده بوده که زنجیر چرخ ببندد !! از دیگران چه انتظاری دارید؟کجای جهان همچین مردمانی داریم؟؟؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۰۳ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۱
0
24
موافقم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۰۵ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۱
3
21
مثل اینکه شما به اشتباه افتادین مردم از مسئولین رده بالا گله دارن که مدیریتشون صفره نه اون کسی که در بطن حادثه وارد میشه و مثلا قراره برای یک روستا روشنایی رو مجدد برقرار کنه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۱۰ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۱
2
28
ما ملت افراط و تفریط هستیم. مگر هواشناسی از یک هفته پیش هشدار بارش شدید برف را نداده بود؟ چرا این همه ماشین بدون زنجیر چرخ هم خودشون در راه موندن و هم راه بقیه رو بستن. در کم کاری مسئولین شکی نیست ولی چرا مردم به فکر خودشون نیست.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۰ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۱
دقیقا خود تو هم الان دچار افراط و تفریط شدی
من حتم دارم که موقعی که عصر ایران عملکرد مسئولین رو بعد از بارش برف نقد کرد خود تو هم اومدی و فریاد وااسفا از این مسئولین سر دادی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۷ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۱
دوست عزیز اصلا نباید اجازه داده شود که اتوبانی مثل تهران-کرج، تهران-قم بسته شود و بعدش تازه به فکر باز کردنش بیافتند باید از همون لحظه آغاز برف مدام ماشین های برف روب در حال باز کردن جاده می بودند تا اجازه ندهند جاده بسته شود. جاده بسته شد هیچ کاری از دست کسی بر نمی آید. اون عکس فرودگاه اما را همه دیدیم که یکی تا کمر توی برف بود کاملا نشان می دهد که همه بزرگواران در طول بارش برف کنار بخاری نشسته بوده و واسه هم قصه می گفتند که برف تا کمر نشسته روی باند فرودگاه وحالا هم که با دست خالی و تنها با یک پاروی شکسته می خواهند مشکل را حل کنند واقعا جای تاسف دارد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۱۲ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۱
1
23
بله کاملا صحیح هست ؛ ما همیشه یا افراط داریم یا تفریط.
یادم هست هیلاری کلینتون رو به خاطر اینکه جلوی خونه ش رو تمیز نکرده جریمه کردن ؛ یعنی اونجا هرکس موظفه خودش برف جلوی خونه ش رو تمیز کنه.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۱۲ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۱
7
15
عصرایران بینظیره. منصفه. اینکه نگاه همه طرفا رو میارید خیلی خوبه.
آقای احسان محمدی خیلی خوبه اصلاً عاشق قلمش
عباس حسني
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۱۴ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۱
0
7
داغونم كردي سيد !!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۱۹ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۱
1
11
حقیقت اینه که مدیریت ما ، خود ما ، همه و همه به فکر خودمونیم و یاد نگرفتیم در این مواقع چیکار کنیم ...
حقیقت اینه که ما بعضی کشورها رو مسخره میکنیم ولی یه برف چند سانتی مملکت ما رو فلج میکنه ...
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۲۷ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۱
2
11
علیرغم برداشت این عزیز زحمت کش و سایر دوستانی که در بخش های عملیاتی و رده های پایین تر سازمانها به همشهریان و هموطنان لطف دارند انتقاد به مسئولین محترم سازمانها در رده های مدیریتی است که باید امکاناتی برای خدمات رسانی بهتر و سریعتر و ایمن تر این عزیزان به مردم فراهم کنند .
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۳۰ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۱
0
11
احسنت. کاملا حق با شماست. دوست برادر من توی اداره برق هست. یه دفعه از دکل میره بالا سقوط میکنه. بنده خدا تا چند ماهی نمیتونست راه بره. الان هم تا آخر عمر کنترل ادرار نداره. اما متاسفانه رفتار و گفتار بیشتر مسئولین (و نه اکیپ‌های زحمتکش اجرایی) باعث شده زحمات این عزیزان به چشم نیاد.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۳۲ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۱
0
19
ما مردمان تنبل و تن پروری شده ایم انتظار داریم همه چیز طبق خواسته و مراد دل ما پیش برود... در زندگی بحران و سختی هم هست نباید اینقدر از همه طلبکار باشیم...
در چند روز اخیر در کانالهای تلگرامی یکی از شهرها هیاهو به پا کردیم که چرا در دمای 12 درجه زیر ضفر و در هوای آفتابی و خیابانهای بدون برف مدارس این شهر تعطیل نشده است؟؟ حتی پای اعتراضمان به برنامه 90 بازشد...
کمی هم صبر و تحمل داشته باشیم و منصفانه به همه چیز نگاه کنیم
ابراهیم
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۳۶ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۱
0
11
دورود بر شما و همکاران زحمتکشتن. برادر من در اداره برق هستش عکسها و گزارش هایی از ایشان و همکارانشان دیدم که چطور در سرما و کولاک پیاده روری چندساعته در بیایان جهت رفع قعطعی برق منطقه خودشان بودند. باور کنید در ان شرایطی که آنها قرار داشتند نمی شود با پول و یا حقوق کمشان جبران کرد به قول برادرم می گفت این کارها جدا از وظیفه سازمانی بیشتر به خاطر سربلندی ایران عزیز
میباشد......
ناشناس
Turkey
۱۰:۵۱ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۱
7
0
بیلان کار ـ بزرگوارازمقاله شما چنین استباط میشود که بعدازماهها فقط درکشورما برف آمده وهمه را غافلگیرکرده پس کشورهائیکه شش ماه زمستان وبرف سرمادارند شش ماه باید تعطیل باشند ، متاسفانه بارندگی نیست ریزگرده تعطیل،هوای آلوده است تعطیل برف است تعطیل ازمسافرهای خارجی که اینهمه تلاش برای جذب آنها میکنیم خجالت بکشیم یعنی درپایتخت ما چنداتوبدس برای حمل ونقل این مسافران گیرکرده درفرودگاه وجودنداشت ؟ همین عزیزی که اعتراض ویادرددل کرده جواب بده میانگین کارمثبتش در روزچنددقیقه است ؟ ایراد از مدیریت کلانه وبس .
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۰۰ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۱
0
19
کلا ملت جالبی هستیم . روزانه یک ساعت هم کار مفید نمی کنیم بقیه وقت رو به انتقاد مشغولیم. مملکت رو من و تو باید بسازیم . همه منتظر دیگری هستیم که بیاید و درست کند و تقدیمان کند.
پویا
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۲۴ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۱
2
8
تلاش زیردستان کاملا مشخصه اما
مشکل مردم هم از تلاش کارمندان و کارگران نیست، مشکل و انتقاد مردم عادی، عدم وجود مدیریت صحیح هست که حتی باعث هدر رفتن زمان و انرژی میشه.
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۲:۱۰ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۱
اصلا فرض کنیم مدیریت کاملا صحیح داریم. موقعی که من علیرغم اعلام سازمان هواشناسی بدون زنجیر چرخ راه میافتم و جاده را میبندم مدیریت صحیح چکار بایستی انجام دهد؟
پویا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۹ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۱
مدیریت صحیح وقتی بدونه وضعیت هوارو با کنترل زمان ورود اتومبیل ها به مسیرها و کنترل داشتن زنجیر چرخ و جایگذاری کیسه های شن و نمک از قبل میتونه خیلی از مشکلات رو حل و توی نیرو و زمان صرفه جویی کنه ... معلومه که شما هم هیچی از مدیریت نمیدونی ... تازه من موارد ظاهری رو گفتم یه مدیر یه پله جلوتر از مردم باید فکر و عمل کنه
اکبر
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۵۲ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۱
4
1
باسلام
درجواب این دوست عزیز نکته ای رو باید بگم و اوم اینکه ایا مسئولین و مدیران محترم از یک هفته پیش نمیدانستند که قرار است برف ببارد کهاینگونه غافل گیر شدند .برادر محترم منکر زحمات کارگران و کارمندان ادارات و بخشهای مختلف خدماتی نیستیم .اعتراض ما به مدیریت این کارکنان و کارمندان است که باعث میشود زحمات انها کم اثر شود .
ناشناس
Germany
۱۲:۰۸ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۱
0
6
من که حاضر نیستم حتی برف روی درخت داخل منزل خودمان را بتکانم چرا انتقاد میکنم. من که هنوز یاد نگرفته ام زنجیر چرخ همراه خود داشته باشم و جاده را بند میاوریم حالا هزاران برف روب هم که باشد موقعی که جاده توسط یک مشت آدم بی مسئولیت بسته شده است چطوری بایستی جاده را باز کنند. اگر هر کدام از ماها احساس مسئولیت نموده و کارهایمان را درست و روی اصول انجام دهیم این مشکلات خیلی کم میشود. ضمنا کار یک مسئول یا مدیر این نیست که پارو بردارد و برف روبی کند و یا برف درختان را بریزد. اگر احساس مسئولیت جای غر زدن را بگیرد اهالی هر کوچه میتوانند حداقل کوچه خود را سر و سامان بدهند.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۲۴ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۱
0
9
من در تورنتو زندگی میکنم سالی نزدیک شیش هزار دلار عوارض شهرداری پرداخت میکنم لیکن دقیقا میدانم که برف رویی جلو منزل، وظیفه خود مالک است و درختان دور خانه را نیز خود نگهداری میکنند ولی متاسفانه در اینجا به ندرت کسی پیاده رو جلو مجتمع ها یا منازل را برف روبی میکند حتی با اینکه عوارض پرداختی سالیانه واقعا به تناسب ناچیز است.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۵۲ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۱
0
4
منهم واقعا نمیتونم نظر بدم که کم کاری مسولین یا مردم، ولی آنچه که واضح این که بابا بخدا همه مردم فقط با یک طلبکاری منتظریم همه چی راه بیافته، حتی یک نفر نمیره درخت‌ها رو تکون بده و همه میگن این وظیفه شهرداری. یا وقتی هیچ کس زنجیر چرخ نداره مقصر کیه که جاده ها بسته میشه. اقلا یکطرف به وظیفه خودش عمل کنه تا کوتاهی طرف دیگه مشخص بشه
Amin
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۰۵ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۱
2
2
آخوندی قوی ترین وزیر کابینه است.به اندازه ۴۰ سال کارکرده.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۲۰ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۱
8
0
بهتره اسم سایتتون رو به عصر حمایت از دولت روحانی تغییر بدید. جدیدا کاملا در جهت حمایت و توجیه اشتباهات دولت عمل میکنید. این اصلا خوب نیست. خدا رو شکر نظرات منم هیچ وقت نشر نمیدید ولی حقیقت گم نمیشه حتی با این حرکات شما
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۳۲ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۱
0
1
درحالیکه 80درصدکارمندان وبازنشستگان بادریافتی اندک یک ونیم میلیون تومان وحداکثر دومیلیون تومان زیرفشاراقتصادی استخوانهایشان خردشده نوبخت وروحانی مدام مدعی بهبود اقتصادی هستند اگر حضرات بجای دریافتی چندبرابر بازنشستگان یک ماهخ به اندازه ما کارشناسان بازنشسته حقوق میگرفتند متوجه میشدند از واقعین موجود کشورفرسنگها فاصله دارند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۰۷ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۱
4
0
ماست مالی
وبگردی